Spis treści
Co to są kompetencje miękkie i dlaczego stają się coraz popularniejsze przy rekrutacji?
Ostatnimi czasy kompetencje miękkie zyskują na znaczeniu w świecie IT. Firmy kładą większy nacisk na współpracę zespołową i komunikację, umiejętności adaptacyjne oraz samorozwój, dzięki którym można budować wydajność i efektywność zespołów. Nawet przy rekrutacji osób z podobnymi kompetencjami technicznymi czynnikiem decydującym o wyborze danego kandydata często będzie poziom jego kompetencji miękkich. Jeśli czegoś nie umiesz, ale masz motywacje i ciekawość do nauki, nie boisz się wyzwań, a z niepowodzeń wynosisz tzw. „lessons learned”, jeśli czego nie wiesz, ale wiesz od kogo możesz pozyskać wiedze to masz poczucie sprawczości i dążenia do celu, które są czynnikami sukcesu. Poniżej przedstawiam subiektywny przegląd kompetencji miękkich, których rozwój może i Tobie pomóc w zawodzie testera
8 kompetencji miękkich pomocnych w zawodzie testera
Komunikacja w trybie „ja” i empatyczna komunikacja
Unikaj zdań w stylu „Ty powinieneś już to wiedzieć”, „Ty zrobiłeś błąd”. Osoba, do której adresujesz te słowa może poczuć się zdemotywowana i/lub atakowana. Stąd już krok do konfliktu i w najlepszym przypadku opóźnienia w projekcie. W języki polskim nie mamy tendencji do rozpoczynania zdania od „JA”. Jednak składową empatycznej komunikacji jest właśnie komunikat „JA”, który służy do wyrażania swoich odczuć, emocji i potrzeb bez atakowania drugiej osoby. Nie bój się mówić o swoich odczuciach, potrzebach i przemyśleniach, nikt nie może ich zakwestionować, gdyż są one Twoje.
Możesz również skorzystać z metody NVC rozwiniętej przez Marshalla Rosenberga, która w skrócie polega na wyrażeniu wspomnianych wyżej emocji, potrzeb i zaproponowaniu strategii działania. W tym celu polecam lekturę „Porozumienie bez przemocy” tego autora.
Natomiast poniżej podaje przykłady komunikatów, które być może używasz na co dzień, a możesz je trochę przeformułować, aby ulepszyć komunikacje.
X „Nie mam teraz czasu Ci pomagać, jestem zajęty”
√„Zobaczę co uda mi się zrobić i wrócę do Ciebie z informacją zwrotną do jutra. Potrzebuje dokończyć najpierw zadanie, nad którym teraz pracuje”
X „Nigdy nie pamiętasz co do Ciebie mówię, ile razy można Ci powtarzać to samo”
√„W tym tygodniu trzeci raz pytasz mnie, gdzie włączyć dane ustawienia. Czuję się niesłuchany, kiedy Ci odpowiadam. Jeśli potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień potrzebuję od razu informacji zwrotnej od Ciebie. Czy możemy się tak umówić?”
X „To zadanie jest źle przetestowane. Widzę, że jeszcze tu coś nie działa i tu się nie pokrywa z wymaganiami”
√„Zauważyłem, że rezultat oczekiwany rożni się od aktualnego działania tej funkcji. Spojrzysz jeszcze raz na to zadanie? I czy jest coś z czym mogę Ci pomoc w związku z tym zadaniem?”
Komunikaty oznaczone „X” możemy odebrać jako atak i/lub krytykę, a to może budzić w nas chęć do obrony i również do ataku, konfliktu. Natomiast komunikaty oznaczone „√” wypowiadane są z Twojej perspektywy. Mówisz o swoich spostrzeżeniach, odczuciach i skupiasz się na faktach. Są one skonstruowane pod katem nawiązania współpracy.
Jeśli macie jakieś własne propozycje jak można inaczej i inteligentnie przeformułować powyższe przykłady lub macie przykłady wypowiedzi, które sami słyszycie w pracy i nie do końca w Waszej ocenie są one inteligentne emocjonalne napiszcie w komentarzu jak na nie odpowiadacie 🙂
Unikaj kwantyfikatorów
Staraj się unikać określeń typu „zawsze”, „nigdy”, „za każdym razem”. Mamy tendencję do ich nadużywania, natomiast nasz rozmówca na pewno znalazłby choć jeden argument. Dlatego warto opierać się na faktach i podawać konkrety w rozmowie, np. „wczoraj powiedziałeś mi…”, „w tym miesiącu trzeci raz przekładasz termin…”
W kontekście komunikacji w pracy polecam również książkę mojego ulubionego autora Dale’a Carnegiego „Jak tworzyć doskonałe relacje” która skupia się właśnie na tym jak funkcjonować w środowisku pracowym.
Rozwijanie mindfulness
Mindfulness
w skrócie skupienie się na chwili obecnej, bycie tu i teraz, technika uważności. Słownika Cambridge „the practice of being aware of your body, mind, and feelings in the present moment, thought to create a feeling of calm”
Jak rozwijać I praktykować mindfulness?
- Techniki oddechowe- różne techniki oddechowe, można przećwiczyć i wybrać, które najlepiej rezonują z Toba. W internecie możemy znaleźć ich sporo. Dla przykładu i zajawki podaje kilka z nich:
- wdech nosem, w tym czasie myśli skup na liczeniu do 5. Zatrzymaj oddech na 5 sekund (również licz w myślach do 5) i wypuść oddech ustami również licząc do 5. Jeżeli nie lubisz liczyć w myślach możesz uruchomić apke z metronomem, który będzie odliczał Ci równomiernie cza. Skupisz się na tykaniu i dodatkowo możesz ćwiczyć swoja uważność i bycie tu i teraz
- 3-3-6 – bierzesz wdech licząc do 3, zatrzymujesz oddechu na 3 sekundy i robisz wydech na 6 sekund. Robiąc wdech świadomie kieruj oddech do brzucha, przyjmij wygodną pozycję i się zrelaksuj
- istnieje dużo innych technik oddechowych, każda określa, ile sekund wdychać, wydychać i trzymać oddech itp. Znajdź swoja technikę, w której czujesz się komfortowo. W internecie można znaleźć dużo takich kombinacji. Zanim zaczniesz szukać swojej techniki usiądź po prostu wygodnie i oddychaj naturalnie bez liczenia, zatrzymywania powietrza, bez oceny i zaobserwuj jak twój oddech się reguluje i w jakim kierunku zmierza. Zauważ, czy preferujesz przerwy między oddechami, zatrzymywania powietrza, czy wydech przez usta Ci odpowiada itd.
- nie jest to ćwiczenie związane z oddechem, ale odpoczynek w wygodnej pozycji i świadome rozluźnianie mięśni, tj. czoła, strefy między oczami, napiętych barków również pozwoli Ci na pozbycie się napięcia i skupieniu się na odczuciach, na dźwiękach, zapachach które Cię otaczają. Ta technika osadzi Cię bardziej w teraźniejszości i oderwie myśli od analiz
Samoświadomość/Samorozwój, ale bez wypalenia zawodowego
Korzystaj z okazji i zorganizuj u siebie w firmie lub w zespole krótką prelekcję, warsztaty, aby zaprezentować co się nauczyłeś. Przy okazji utrwalisz zdobytą wiedzę.
Zastanów się co Cię interesuje? Interesuje Cię automatyzacja testów? Super! Firmy zwykle mają budżet na szkolenia lub oferują dofinansowania do kursów/ studiów podyplomowych. Koniec roku to idealny czas, bo trzeba wykorzystać niewykorzystany budżet😉 Początek roku to również dobry czas, bo wtedy jest nowy budżet. A jeżeli czegoś bardzo chcesz to każdy moment jest dobry;)
Zobacz czy w Twojej miejscowości organizowane są spotkanie testerskie bądź meetupy. To dobra okazja do networkingu i szukania inspiracji i posłuchania czym się zajmują inni testerzy i jakie mają wyzwania w swojej pracy. Może znajdziesz rozwiązanie dla swoich wyzwań?
Hobby
Znajdowanie sobie hobby po pracy, aby odreagować stres jest również doskonała okazja do samorozwoju. Przez rozwijanie ciekawości, wpadanie w stan flow odkrywasz nowe obszary, w których możesz się spełniać.Jakie hobby? Rób to co lubisz. Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia to warto zrównoważyć to ruchem, np. spacerami, jazdą na rowerze czy marszem na orientacje. Jeśli pracujesz w domu może warto zapisać się na zajęcia grupowe, np. w szkole językowej, na warsztaty malowania na płótnie czy robienie świec. Osobiście w wolnym czasie preferuje składać lego, czytać książki o rozwoju, jeździć rowerem czy grać w gry strategiczne/planszowe. Jeśli na ten moment nie przychodzi Ci nic do głowy to sporządź np. listę rzeczy, które sprawiają Ci przyjemność i wracaj do niej, aby dopisywać nowe rzeczy i wdrażać w wolnych chwilach, a odpoczywanie stanie się Twoim nawykiem. Np. picie piernikowego latte czy chodzenie na degustacje wina/jedzenia
Dodatkowo próbowanie nowych rzeczy, pogłębianie wiedzy, czytanie książek rozwojowych pozwoli Ci również na lepsze poznanie siebie. Poznasz nowe pasje, odkryjesz ukryte talenty, pobudzisz swoja ciekawość, a jak jakiś temat „kliknie” masz kolejny obszar do rozwoju i zgłębiania.
Rozwiązywanie konfliktów
To szeroki temat i niewątpliwie delikatny. Wraz z konfliktem pojawiają się również emocje. Warto zatem odłożyć reakcje w czasie- np. „wrócimy do tego tematu później”. Gdy emocje wyparują łatwiej podejść do tematu merytorycznie i nazwać problem i swoją potrzebę oraz zaproponować plan działania. Nie warto dolewać oliwy do ognia. W momencie silnych emocji mózg wyłącza funkcje poznawacze i następuję swego rodzaju ‘odkorowanie” przez co możemy nawet nie pamiętać co powiedzieliśmy w przypływie emocji. Zachęcam do zgłębiania tego tematu poprzez książki i specjalistyczne źródła.
Radzenie sobie ze stresem
Łatwiej powiedzieć niż zrobić. Ale jest jedna technika, która może pomoże i Tobie spojrzeć na trudną sytuację z innej perspektywy i nabrać dystansu do problemu, z którym się mierzysz. Technika wizualizacji trudnej sytuacji pozwoli Ci przejąć kontrole nad myślami i pozwoli przerwać nieustanna analizę sytuacji w której się znalazłeś i ostatecznie oswoić emocje, które w związku z ta sytuacja się pojawiają. Przypomnij sobie jak nie dowiozłeś jakiegoś zadania, mimo że siedziałeś nad nim kilka dni. Termin gonił, wydanie z rogiem, testy na czerwono, a Ty nadal nie wiesz co jest przyczyna sfailowanych testów. Ostatecznie Twój kolega z zespołu musiał przejąć to zadanie. Jeśli było to Twoim źródłem stresu to wyobraź sobie jak te kilka dni wyglądałyby z punktu widzenia np.Twojego kota lub przybysza z kosmosu. Chodzi o humorystyczne wyobrażenie sytuacji.
Jeśli jakaś osoba w firmie, w zespole budzi Twój lęk lub z jakiś powodów się jej obawiasz albo uważasz jej charakter za ostry- wyobraź sobie tę osobę w komicznej sytuacji lub prześmiewczo ubranego. Wyobraźnia ma wielką moc!
Mogę rownież polecić tutaj książkę Dale Carnegiego „Jak przestać się martwić i zacząć żyć”. Znajdziesz tam sporo przykładów inspiracji od ludzi, którzy znaleźli skuteczne techniki z radzeniem sobie ze stresem.
Motywowanie siebie i innych
Każdego motywują inne wyzwalacze. Jednych bliski termin wydania, innych negatywny feedback, jeszcze innych motywują sukcesy lub sama chęć podejmowania wyzwań czy też robienia kilku rzeczy na raz. A Ciebie co motywuje?
Niektórzy z nas mają również dar naturalnego inspirowania innych. Samym swoich przykładem, swoimi działaniami, swoim stylem życia są w stanie pociągnąć za sobą innych. Mimo że banalnie to brzmi bycie sobą i czerpanie prawdziwej radości z tego co się robi oraz pozytywne nastawienie na każdy dzień mogą sprawić, że ludzie będą chcieli z Ciebie brać przykład, bo będziesz przyciągał ich swoja energia! Dodatkowo nie musisz być managerem, żeby motywować innych!
Warto pamiętać, że chwalenie ma również duża sprawczość. Kudosy, docenianie, podziękowanie za ciężką pracę, nie tylko za efekty, ale również za wkład w tę pracę, za nocny dyżur, za dyspozycyjność na jakieś ad-hocowe spotkanie, za dzielenie się wiedzą potrafią uskrzydlać. Jeśli feedback jest pozytywny to warto rozważyć przekazanie go na tle całego zespołu, aby jeszcze bardziej uskrzydlić osobę. Należy tez pamiętać, żeby dać feedback blisko momentu wydarzenia, wtedy ma największą sprawczość. Na marginesie dodam, że tyczy się to również konstruktywnego feedbacku;) Nie czekamy do okresowych ocen, bo to jest zła praktyka! Działamy na bieżąco:-)
Perswazja, a nie manipulacja
Techniki wpływania na ludzi wynikające z naszym mechanizmów psychologicznych, których na co dzień może nie jesteśmy świadomi:
- Zasada sympatii- jeśli lubimy kogoś to łatwiej nam spełnić jego prośbę. Nie chcemy sprawić przykrości bliskiej nam osobie albo chcemy po prostu wyświadczyć przysługę, pomóc przyjacielowi itd.
- Zasada podobieństwa- może z autopsji wiecie, ze czasami czujemy, że nadajemy z niektórymi nowopoznanymi osobami na tych samych falach, bo dzielimy te same pasje albo w jakiś sposób jesteśmy do siebie podobni. „Lubię grać w gry komputerowe, moja ulubiona jest xyz” „O! Ja też, to też moja ulubiona gra”. Jeżeli tez wam się przydarzył efekt „ja też” to na pewno pojawiła się za tym sympatia do tej osoby, bo przecież lubi te same rzeczy co ja, jest do mnie podobna. Od razu zaczynamy czuć większą sympatię do takiej osoby.
Po więcej takich przykładów odsyłam do książki Roberta Cialdiniego „Wywieranie wpływu na ludzi teoria i praktyka”
I zaskakująca pozycja: „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.” Myślę, że mechanizmy opisane w książce na spokojnie można przełożyć na komunikacje również między dorosłymi. Zainspiruj się, wypróbuj opisane techniki, zobacz co dla Ciebie działa i wypracuj sobie własny sposób komunikacji i „Zdrowego” przekonywania.
Manipulacja
W odróżnieniu od „zdrowego” przekonywania istnieją również techniki manipulacyjne. Poznaj również techniki manipulacyjne, aby móc je zidentyfikować i się przed nimi bronić. Budowanie świadomości jest pierwszym krokiem do zrozumienia innych ludzi, ich zachowań i wyznaczenia sobie granic, gdzie przebiega nasza sprawczość, a gdzie już nie mamy wpływu na działania innych i najrozsądniejszym wyborem będzie po prostu odpuścić.
Przykładami, gdzie możesz spotkać się manipulacją może być zakup nowego samochodu lub call center. Pewnie spotkaliście się z takim podejściem, że konsultant, sprzedawca przedstawia Ci jakąś ofertę, podobno bardzo atrakcyjną, z dużymi rabatami. Nie przekonuje Cię jednak ona i próbujesz ją negocjować. Na co ten konsultant mówi, że musi się dopytać swojego szefa, bo on nie może podjąć takiej decyzji. Po czym wychodzi skonsultować się z przełożonym/ każe Ci poczekać na linii i wraca z informacją, że niestety nie dostał zielonego światła na dodatkowy rabat. Dodaje, że jeśli to by od niego zależało to dałby Ci jeszcze 2 inne rabaty, przez co gra rolę dobrego policjanta i jest spore prawdopodobieństwo, że poczujesz do niego sympatię, bo czujesz, że jest po Twojej stronie. Takie odwoływanie się do osób decyzyjnych wyżej w hierarchii może być zachowaniem manipulacyjnym.
Jeżeli coś Cię szczególnie zainteresowało i byś chciał/a poczytać o którejś kompetencji więcej i zdobyć rekomendacje książek do samodzielnego zgłębienia tematu pisz śmiało w komentarzu! A w międzyczasie może Cię zainteresować:
0 komentarzy